Mart. – Edwin Porter realizează The Life of an American Fireman (Viaţa unui pompier american). Utilizarea unor noi procedee de topică cinematografică în dezvoltarea naraţiunii – supraimpresiunea (visul pompierului), gros-planul (semnalul de alarmă în funcţiune, ochii cailor îngroziţi), schimbarea unghiului de vedere de la plan la plan (goana pompelor de incendiu spre locul dezastrului) generează dramatismul cinematografic al benzii, cu efect de şoc asupra spectatorului confruntat cu “o intensitate spectaculară fără precedent” (L. Jacobs).
The Life of an American Fireman (Viaţa unui pompier american)
Mai – Georges Melies realizează Le Voyage dans la lune (Voiajul în lună). Inspirat din naraţiunile lui Jules Verne şi H. G. Wells, filmul adoptă stilul tradiţional al feeriei, căruia îi contrapune parodia, detaşarea ironică. Reţin atenţia costumele şi decorurile de o debordantă inventivitate şi de o remarcabilă unitate stilistică, precum şi câteva episoade: luna primind obuzul în ochi, fuga exploratorilor urmăriţi de seleniţi, recăderea obuzului pe pământ. “Nu este, fără îndoială, cel mai bun film al meu, dar se mai vorbeşte de el după treizeci de ani de la realizare. El a lăsat o aminitre neştearsă, fiindcă a fost primul în genul său. Pe scurt, e considerat drept capodopera mea şi, ca atare, nu am altceva de făcut decât să mă înclin.” (Melies).
Le Voyage dans la lune (Voiajul în lună)
Iun. – La Barcelona, la filiala locală a firmei “Pathe”, îşi începe activitatea operatorul spaniol Segundo de Chomon.
În 1903 va realiza primele sale filme importante: comedia Los guapos del parque (Fanfaronii din parc) şi filmul de trucaj Hotel Electrico (Hotel Electric).
Hotel Electrico (Hotel Electric)
Din 1904, va trece în centrala pariziană a firmei, specializându-se în filme de trucaj; el utilizează un aparat de filmat special, care permite derularea peliculei în ambele sensuri. În domeniul său preferat, Chomon – “magul spaniol” (F. Cuenca) – va produce, în numai trei ani, circa 150 de filme, printre care Le Roi des aulnes (Regele arinilor), unde supraimpresionează doi călăreţi pe ochiul în gros-plan al unui crap viu, căruia i se zbate pleoapa, şi La Liquefation des corps durs (Lichefierea corpurilor dure), în care substituie interpreţilor nişte manechine deformabile până la “lichefiere”. "Chomon a fost, mai mult decât orice altceva, un descoperitor de trucaje, (...) un extraordinar tehnician de efecte speciale, cum spunem noi azi, şi mai puţin un regizor” (G. Sadoul).
Aug. – Charles Urban înfiinţează la Londra propria sa companie “Charles Urban Trading Company”. Obiective: difuzarea în Anglia a filmelor Lumiere, Melies, R. W. Paul, G. A. Smith, J. Williamson şi F. Mottershaw; producţia de lungmetraje documentare. Deviza: “Vă aducem universul în faţa ochilor”.
Reporterii săi împânzesc lumea. Ormiston Smith filmează în Elveţia o ascensiune pe Cervin; H. M. Lomas filmează în Borneo şi în India, iar C. Rider Noble, pe fronturile războiului balcanic; J. Eorsenthal, în Canada, ciclul Loving Canada (Viaţa în Canada), Felix Mesguich, în Franţa, Italia, Turcia, în Caucaz şi în Turkestanul rusesc.
Oct. – Oskar Messter fondează, la Berlin, societatea “Messter Film Aktiengesellshaft”, firmă producătoare, care, alături de “Deutsches Bioskop” (Skladanowski) şi de “Deutsches mutoskop”, va domina, până în 1909, industria cinematografică germană.
Va urma...
surse: Secolul cinematografului, http://www.victorian-cinema.net/ http://www.youtube.com/