Katyn - 2007

Katyn – un subiect controversat care ascunde drama unei naţiuni, o excelentă ecranizare a marelui regizor polonez Andrzej Wajda, ajuns, probabil, în faţa ultimului film regizat în întreaga sa carieră. Şi care era cea mai potrivită retragere dacă nu abordarea unui subiect sensibil precum acesta, de care el însuşi era legat? Despre cariera lui Wajda s-ar putea scrie milioane de rânduri, pentru că filmele sale şi talentul său au arătat lumii întregi valoarea cinematografiei poloneze. Acest lucru a fost apreciat în întreaga lume, la toate marile festivaluri internaţionale de film: Oscar onorific pentru întreaga carieră (2000), Ursul de Aur (2006) şi Ursul de Argint onorific (1996), Leul de Aur onorific (1998), câştigător al premiilor Cesar, Palm D’or, BAFTA, un total de 32 de premii şi 17 nominalizări pentru filme care au făcut înconjurul lumii şi au marcat generaţii la rând: “Ashes and Diamonds”, “Samson”, “Everything for Sale”, “Landscape after Battle”, “Danton”, “The Possessed”, “Pan Tadeusz”, “Man of Marble”, “Man of Iron”, şi câte şi mai câte. “Katyn” este încununarea unei cariere extraordinare a celui mai mare regizor polonez din toate timpurile, iar pentru a înţelege onoarea unui astfel de apelativ amintesc doar câteva nume de regizori polonezi colegi de generaţie cu maestrul sau elevi la “şcoala” lui: Krzysztof Kieslowski, Krzysztof Zanussi, Agnieszka Holland, Jerzy Kawalerowicz, Wojciech Marczewski etc.

Katyn” este nominalizat la Oscar 2008 pentru cel mai bun film străin, fiind un succes de box-office în Polonia. Titlul filmului este elementul în jurul căruia destinele a mii de familii din Polonia de ieri şi de astăzi a fost pentru totdeauna marcat. Katyn este acel “centru al universului” care uneşte în suferinţă o naţiune întreagă, un simbol al dramei poloneze pe care e foarte greu să o înţelegi din exterior. De-a lungul istoriei sale, Polonia s-a aflat mereu la confluenţa marilor puteri din Răsărit şi Apus, fapt care a costat-o însăşi integritatea sau existenţa statală. În urma pactului Ribbentrop-Molotov, Polonia este invadată de către Germania, fapt ce a declanşat cel de-al doilea război mondial. În două săptămâni, URSS invadează şi ea partea răsăriteană a Poloniei, care astfel îşi încetează existenţa ca stat pe harta Europei. Filmul începe cu o scenă elocventă, ce exprimă perfect drama poloneză: un lung convoi de refugiaţi polonezi dezorientaţi merg înainte… De undeva, din mulţime, cineva strigă: “În spatele nostru sunt nemţii!“, iar de altundeva se aude: “În faţă se află sovieticii, ce ne-au invadat!“ Oamenii, dezorientaţi, încearcă să aleagă încotro să meargă. Ideea e de-a dreptul genială, o metaforă a neputinţei de a fi polonez în acele timpuri sălbatice. Peste 12.000 de ofiţeri polonezi au fost deportaţi de către Armata Roşie şi executaţi în pădurea Katyn, la 20 de km de Smolensk, în URSS. Groapa comună a fost descoperită de nazişti, iar incidentul a încercat să fie folosit mai întâi de maşina de propagandă nazistă, iar apoi de cea rusă pentru o disculpare şi o inculpare a inamicului. Katyn-ul, însă, a avut implicaţii mult mai profunde, pe care filmul lui Wajda le relevă prin intermediul dramatismului dus la cote extreme şi al unui discurs pur, obiectiv, lipsit de accente de naţionalism. Este un adevăr prezentat în toată goliciunea şi cruditatea sa, nealterat, o adevărată lecţie de istorie şi de moralitate. Un film document din care nu se poate decât învăţa, o mărturie a unei generaţii distruse dar care şi-a păstrat demnitatea în faţa demonilor istoriei.



Katyn - trailer

Iată ce spunea Andrzej Wajda despre filmul său:

„Aş fi putut să fac un film politic, în care să arăt toate tratativele secrete pe subiectul Katyn, să arăt ce atitudine au avut marile puteri faţă de această tragedie. Un film despre cum, după război, polonezii au fost abandonaţi de aliaţi şi au fost minţiţi o lungă perioadă de timp… Am făcut însă un altfel de film, care arată acelaşi adevăr dureros, dar în care eroii nu sunt ofiţeri şi soldaţi, ci femeile acestora, care aşteaptă, chinuitor, întoarcerea soţilor, fraţilor şi a copiilor. Ele trăiesc aşteptând, în fiecare zi, în fiecare minut, ani la rând, fără să abandoneze speranţa că vor deschide într-o zi uşa şi în prag va sta bărbatul pe care îl aşteaptă atât de demult.”


Există şi voci, mai ales în Rusia, care nu privesc cu ochi buni succesul filmului, acuzându-l pe regizor că răscoleşte o istorie tragică, agravând animozităţile dintre polonezi şi ruşi. La o conferinţă de presă de după premieră, Wajda a fost întrebat, de nişte jurnalişti ruşi, de ce ofiţerii şi soldaţii polonezi n-au luptat mai mult, de ce n-au opus rezistenţă şi s-au lăsat luaţi prizonieri şi ucişi… Regizorul a răspuns cu o voce tristă, dar fermă: „Pentru că nici o minte civilizată nu şi-ar fi putut închipui ceea ce a urmat”.

În încheiere, mai trebuie spus un singur lucru, care poate explica cel mai bine de ce Andrzej Wajda a realizat un astfel de film: tatăl său, Jakub Wajda, a fost unul din cei executaţi la Katyn. O dramă personală suprapusă peste drama unei naţiuni... Un film cutremurător ce nu trebuie ratat!


Katyn
Producţie: Poland, 2007
Gen: Drama / History / War
Regia: Andrzej Wajda
Distribuţia: Artur Zmijewski, Maja Ostaszewska, Andrzej Chyra
Descarcă aici ---> Subtitrare Katyn

Publicat de Cris999 © subs.ro Team

Comentarii pe forumul subs.ro

PICĂTURA CINEFILULUI - Psycho, 1960

Inspirat dintr-un roman de Robert Bloch, filmul redă cazul patologic al unui băiat care ucide travestit în mama sa moartă de multă vreme. Respectând o lege de fier a creaţiei sale, Hitchcock porneşte de la o aparenţă de normalitate sub care descoperă anormalul. “Cu Psycho am izbutit să-i dirijez pe spectatori ca şi cum aş fi cântat la orgă” (A. Hitchcock). “Construit ca “Infernul” lui Dante, în cercuri concentrice, din ce în ce mai strânse şi mai profunde, fiecare plan este o lecţie de regie prin precizia, rigoarea şi frumuseţea lui” (Ph. Demonsablon).





Psycho - antologica scenă "crima de sub duş" preluată de zeci de filme horror.

Publicat de Kralizec © subs.ro
[sursa: "Secolul cinematografului"]