Julius Caesar - 1953

"Julius Caesar" este unul din filmele memorabile făcute la Hollywood în anii săi de glorie. Filmul este o ecranizare după piesa omonimă a lui William Shakespeare, şi se înscrie în seria ecranizărilor operei acestuia, începută cu "The Taming of the Shrew" în 1929, şi continuată cu "Romeo and Juliet" (1935), "A Midsummer Night's Dream" (1935), "As You Like It" (1936), "Henry V" (1945), "Macbeth" (1948), "Hamlet" (1948) şi "Othello" (1952), filme regizate de monştri sacri precum George Cukor, Lawrence Olivier sau Orson Welles. În 1953, un alt mare regizor ecranizează grandios o piesă a celui mai mare scriitor de limbă engleză: Joseph L. Makiewicz, cunoscut şi ca producător şi scenarist. Pe atunci, era deja un mare nume la Hollywood. Filmele realizate sau scrise de acesta au rămas în amintirea multor generaţii, continuând şi astăzi să vrăjească: "A Letter to Three Wifes" (1949) - 2 premii Oscar (regie şi scenariu); "All about Eve" (1950) - 2 premii Oscar (regie şi scenariu), "Five Fingers" (1952) – nominalizare Oscar (regie), "The Barefoot Contessa" (1955) – nominalizare Oscar (scenariu), "Cleopatra" (1963) - nominalizare Globul de Aur (regie) sau "Sleuth" (1973) - nominalizare la Oscar (regie).

În 1951, s-a născut o mare stea a cinematografiei: Marlon Brando, distribuit în rolul de neuitat din "A Streetcar Named Desire", alături de Vivien Leigh. Un an mai târziu îl interpreta pe Emiliano Zapata în "Viva Zapata!", iar în 1953 Mankiewicz îl distribuie în rolul lui Marc Antoniu în "Julius Caesar". Un rol pe măsura imensului talent pe care tânărul, la acea vreme, Brando, avea să-l transforme, poate, în cea mai bună prestaţie a sa din întreaga carieră. A existat, bineînţeles, şi rolul din "The Godfather", însă pe atunci era deja un actor consacrat, cu o mare experienţă pe ecran şi cu o notorietate de senzaţie. Ca şi în celelalte două filme anterioare, Marlon Brando a fost nominalizat a treia oară consecutiv la premiul Oscar. Dar în 1953 a avut ca competitori actori precum Richard Burton (The Robe), Burt Lancaster şi Montgomery Clift (From Here to Eternity) şi… necunoscutul William Holden, care a şi câştigat Oscarul pentru rolul din Stalag 17. Însă să fii nominalizat la Oscar 3 ani la rând şi, în al patrulea, să câştigi statueta supremă (On the Waterfront), este, cred, o performanţă unică în istoria Hollywoodului.

Iulius Caesar, cel mai cunoscut împărat roman, a ajuns, în anul 44 î.e.n. spre apusul vieţii sale. Invidioşi pe planurile măreţe ale acestuia, pe onorurile de care se bucura, pe puterea şi dragostea arătată de popor, un grup de complotişti în frunte cu Cassius şi Brutus (fiul vitreg al lui Caesar) pun la cale asasinarea acestuia, cu scopul restaurării Republicii romane. Însă Marcus Antonius, general al lui Caesar, îi rămâne fidel şi, după asasinarea acestuia, va încerca să pună capăt războaielor civile izbucnite, iar în anul 42 î.e.n. îi va înfrânge pe complotişti la Philippi, devenind o figură importantă a celui de-al doilea triumvirat (alături de Octavianus şi Lepidus). Filmul insistă doar parţial pe ultimele clipe de viaţă ale lui Caesar, atenţia fiind îndreptată spre anii de haos care au urmat, până la bătălia de la Philippi, însă titlul este perfect, marcând imensitatea personalităţii şi a popularităţii de care s-a bucurat Caesar şi după moartea sa. Deşi absent, acesta pare viu, prezent în aspiraţia fiecărui personaj, în visele de mărire şi prosperitate ale tuturor.



Julius Caesar - trailer

Filmul este încântător. Piesa lui Shakespeare este mai vie ca niciodată, iar interpretarea tuturor actorilor este de-a dreptul de excepţie. Marlon Brando îl întruchipează pe Marc Antoniu, însă mai bine de jumătate din film aştepţi cu nerăbdare să-şi joace partitura şi actorul principal de până atunci, Louis Calhern (Julius Caesar) să-i predea ştafeta. Urmează, apoi, 10 minute incredibile, în care Marc Antoniu ţine un monolog în faţa unei uriaşe mulţimi. Personal, această scenă m-a impresionat şi-mi va rămâne în minte toată viaţa. N-am mai văzut în nici un film o astfel de interpretare, atâta dorinţă şi talent întrupate într-o singură persoană. Nici interpretarea celorlalţi actori nu dezamăgeşte. James Mason (Brutus) şi John Gieguld (Cassius) sunt nişte figuri ideale pentru rolurile în care au fost distribuiţi, dând dovadă de un mare talent actoricesc, iar Deborah Kerr (Portia) are un rol secundar excelent interpretat. O bijuterie de film, o adevărată capodoperă pe care nici un cinefil adevărat nu trebuie să o scape.

De idele lui martie, Anno Domini 2008, Clasic Team Romania vă oferă în exclusivitate subtitrarea la "Julius Caesar" pe site-ul www.subs.ro. Traducerea aparţine lui Tudor Vianu, însă aceasta a fost adaptată la ceea ce se vorbea efectiv în film, timpii subtitrării au fost puşi manual, definitivarea ei şi aducerea la forma actuală fiind rezultatul a unei luni întregi de muncă. Iată cum ceea ce la început a fost o simplă curiozitate a devenit, azi, o subtitrare aproape perfectă, făcută după o traducere profesionistă, genială.


Julius Caesar
Producţie: USA, 1953
Gen: Drama / History
Regia: Joseph L. Mankiewicz
Distribuţia: Marlon Brando, James Mason, John Gielgud
Descarcă aici ---> Subtitrare Julius Caesar

Publicat de Cris999 © Clasic Team România

Comentarii pe forumul subs.ro

PICĂTURA CINEFILULUI - Psycho, 1960

Inspirat dintr-un roman de Robert Bloch, filmul redă cazul patologic al unui băiat care ucide travestit în mama sa moartă de multă vreme. Respectând o lege de fier a creaţiei sale, Hitchcock porneşte de la o aparenţă de normalitate sub care descoperă anormalul. “Cu Psycho am izbutit să-i dirijez pe spectatori ca şi cum aş fi cântat la orgă” (A. Hitchcock). “Construit ca “Infernul” lui Dante, în cercuri concentrice, din ce în ce mai strânse şi mai profunde, fiecare plan este o lecţie de regie prin precizia, rigoarea şi frumuseţea lui” (Ph. Demonsablon).





Psycho - antologica scenă "crima de sub duş" preluată de zeci de filme horror.

Publicat de Kralizec © subs.ro
[sursa: "Secolul cinematografului"]